Thursday, July 2, 2009

Masih dalam kenangan 1

Salam semua rakan rakan moh kita jenguk lagi Kampung Kerayong yg saya cintai sangat sangat ini. Haa Gambo diatas tu ialah Pondok Polis Kerayong, Masih Hensem dan beroperasi sehingga kini, Pondok Polis ini terletak betul betul di selekoh tajam Jln Triang-Temerloh,
Jambatan Sg. Triang ini dia... tengok tu, Jambatan lama ni rakan rakan semua, Pada masa dahulu sebelum jambatan lama ini dibina (Jambatan yg telah tak digunakan tu) Ayoh saya cerita, dulu ada jambatan gantung, tapi sekarang dah takde kesannye pun dah takde, jadi gambo jambatan lama yg saya snap ni boleh dikira jambatan no dua la, Jambatan yg kelihatan diatas ialah jambatan utama yg diguna kan sekarang.
Kedai Kehong, ni...inilah Kedai Runcit yg terawal ada di Kg. Kerayong ini.. kalau aokme tengok gambo Kedai ni dah beso dah bangunan 3tingkat gayenye. masa jaman dulu dulu Kedai ni Hanya diperbuat dari papan jek, Untuk pengetahuan Aokme ini adalah antara Kedai Runcit utama Orang2 katsini, Saya pun masa Kecik Kecik dulu kat sini lah dimana saya mendapat kan bekalan bekalan permainan dan makanan ringan, memang kedai ni di niagakan oleh turun temurun Keluarga Mendiang kehong, Ada juga satu sejarah, Maza 9w2aza dia tu penoh kena apendik sebenonye.. baru balik dari membeli makanan ringan kat Kedai ni la masa dia kecik aritu.. so dalam perjalanan balik tu tetiba dia kena serangan sakit perut dan pening kepala.(agaknya takdan dia bukak makanan yang dia beli kat kedai Kehong tu agaknye siann pulak), Terus Ayoh saya bawok dia ke Klinik, Upenye dia kena apendik. Alhamdulillah dia dah sihat sejahtera le ni.. he he he.

Okeh kontiniu lagi..

73s
de 9w2frd

5 comments:

Maza said...

Kalau tak silap kawan, kedai beloh kiri kedai Kehong (Ker Sang la, Kehong dah lama mendiang) tu la original kedai Kehong.

Skarang ni jadi bengkel ke setor jek. Haaa..

Kawan aritu mencuri cekelat dengan cikedih kat kedai tu la jugek. Selamba je amik plastik, taruk bahan makanan dan kuar. Trus makan dan minum kat luor tu jugek lah... Ada sekali anok dia jenguk, kawan buat sadin jek la.. dia pun konpius sebab nengok kawan selamba gile... hahaha...

Ampunkan la dosa hambaMu ini ya Allah

Firdaus Kerayong said...

agaknye.. tu la antara sebab anda kena serangan tu kot? heheheh

Firdaus Kerayong said...

Betul la tu maza, Ker Sang tu betul tapi maksudnye kedai Kehong tu kan still nama panggilan dia sekarang, walaupun Beliau dah lama tiada, Kedai Kehong mmg kira nama yg pure bagi orang Kerayong, anda pun tahu tu, tapi ada setengah orang panggil kedai spek(cermin mata) saya rasa spek yg dimaksudkan ialah Ker Sang, sebab dia bercermin mata orangnya.

Koi (9M2mzr)..a.k.a Mazru said...

heheh..koi pun pernah mencuri kat situ,time kecik2 dulu ar..

agaknye pasni jum[e ke sang kena cium tangan dia dan mintak maap!

bgus entry ni..keep it up!

Firdaus Kerayong said...

Thanks Mazru and Maza, Semoga anda pun dapat kongsi pengalaman dan sejarah silam disini.. sebelah tu kedai sayur ingat tak 9w2rby selalu beli kat situ dulu dulu :)