Thursday, July 2, 2009

Masih dalam kenangan 2

Signboard real Lama punya.. siap ada tulisan jawi lagi tu rakan rakan KAP MIM PA WAU NGA. PA ALIF YA PA ALIF GA RO. (KAMPUNG PAYA PAGAR) Haa saya rasa la ini lah antara signboard yg lama tinggal di sini. betul betul depan Kedai gunting Arwah Pak Akob, Saya harap sentimental value ni di kekalkan, InsyaALLAH.
Kedai Gunting Arwah Pak Akob. Arwah Pak Akob sebenarnya dah lama meniaga disini. Jasanya tentu kita takdapat nak balas, Abang saya si 9W2aza dan 9M2mzr tu pernah dan acapkali bergunting disini. Tapi sekarang hanya tinggal kenangan.. Yang datang pasti akan pergi, Al-Fatihah kepada Arwah Pak Akob..
Antara Signboard lama juga ni, signboard yg menunjuk kan arah ke Masjid Kg. Kerayong, ni pun salah satu sentimental value bagi saya la..
Tadaaa! inilah dia Masjid Kg. Kerayong originali.. Masa zaman saya kenit kenit dulu merasalah Sembahyang Jumaat disini dan Solat Fardhu Fardhu 5waktu disini, masih lagi digunakan oleh orang Kampung Kerayong pada Solat Fardhu 5waktu. Semoga apa yg kita kongsi kan disini akan menggamit kembali kenangan silam, Yg telah pergi akan dikenang, kita yang hidup teruskan perjuangan, moga kita taklupa darimana datangnya kita dan disitulah akan kita kembali, Semoga kita sentiasa dirahmati ALLAH S.W.T. Amin, amin..

73s
de 9w2frd dan 9w2rby

6 comments:

Koi (9M2mzr)..a.k.a Mazru said...

kedei arwahnye pakob tu mmg tempat kome gunting rambut..mase tu dialah satu2 nye barber kat kayong ni,kala pergi tu kena berbaris tunggu giliran..

selepas te amoi amoi kerayong start bukak unisex salon..kome ni masa tu tngah liar,ape lagi tertumpu kesan la pulok..gi cuci rambut..amoi pun boleh tahan cun melecun..

hahaha..nice post!

Firdaus Kerayong said...

he he he.. betul tu.. tapi saya rasa la.. saya takpernah bergunting dengan Arwah.. sayangnyee..

Koi (9M2mzr)..a.k.a Mazru said...

mmg cekap mengunting rambut

Maza said...

Rasanya awok ada pernah gunting ngan dia. Ada rasanya ayoh awok bawok hari tu, sekali dua jek la rasanya.

Teringat ada amoi kedai salun kat Triang masa dalam tahun 94-95 rasanya. Rasa kawan, dia la amoi yang paling cun dalam negeri Pahang yang pernah koi nengok. Hehehe.. mana dia ha? Dah beranak pinak agaknya.

Kat mesjid lama te, kalau dulu-dulu, nak pegi kena hati-hati, sebab silap gaya, kene kejo dek anjing. Dulu jalan tu mana ada lagi, kena lalu kat depan umah orang dulu...

Fadh said...

bergunting rambut dengan arwah pak kob adalah kenangan manis yang takkan dapat dilupakan.ingat lagi tiap kali dia gunakan 'ketam rambut' tangan untuk trim rambut, sakit tengkok ke nunduk lama2. dah laa tue geli plok. koi dulu time gunting rambut laa time yang koi jemu sbb ayoh koi akan borak lama2 dan koi akan tunggu kat belakang bangsal gunting rambut sambil melihat ke arah paya di belakang umah pak kob. satu lagi, kena duduk atas kayu galang sbb mase te kecik lagi. dulu kerusi tempat duduk untuk gunting rambut diperbuat dari kayu dan alas dengan bantal, kemudian baru pak kob beli kerusi besi hak boleh nyandar tue.mmg kenangan yang indah.

ttg masjid kerayong te, tue kire baru lagi sbb mase kome kecik2 dulu, masjid terletak di depan umah wan jaharah sekarang nie dah dibina tempat untuk kelas mengaji dan fardhu ain. itu pun kire baru lagi. paling lama masjid kg kerayong dulu terletak di tebing kerayong, tapaknya antara tanah ayoh koi dengan tanaoh pok de bakar. koi tahu kat mane, nanti kite gie tangkap gambir untuk masuk dlm bloh tue nanti.

Maza said...

Ada se lagi pasal arwah Pak Kob te, masa gunting rambut, mulut dia akan muncung ke depan. Haaa.. dah tabiat dia la te... paste mesti nak kacip kacip gunting te 3-4 kali sebelum nak gunting..

Satu lagi yang koi ingat, kala mase dia nak gunting rambut depan kawan, masa te kawan mesti nak tahan napas. Sebabnya, ada bau getoh hehehehe... Kan Pak Kob masa te noreh getoh sekali.. sooo... hehehe

Tapi memang kenangan la. Takkan lupa punya lah...